Vrijblijvend contact +31 (0)6 47 2992 85

Wellicht heb je ons artikel over de nut van linkbuilding al gelezen en weet je dat dit je website vindbaar maakt. Vindbaar wordt je website uiteraard door content. Content, die je wellicht door een freelance copywriter hebt laten schrijven. Maar juist deze content moet ook voor je bezoekers vindbaar zijn uiteraard. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Graag willen we uitlichten in hoeverre een zoekfunctie jouw site significant kan verrijken:

Denk aan je bezoekers

Tegenwoordig wordt bijna alles gegoogeld als je even niet weet waar je kunt vinden waar je op zoek naar bent. Je hoeft niet lang na te denken maar typt je zoekwoord gewoon bij zoekmachines zoals Google in en binnen no time heb je tig antwoorden op je vraag. We houden van dit gemaak, zijn er allang aan gewend.

Ook jouw bezoekers stellen het op prijs als zij op jouw site evenzo makkelijk en gemakkelijk kunnen vinden waar zij op zoek naar zijn. En tegelijk is het voor jou uiteraard heel waardevol als zij meteen kunnen zien dat jij (en niet je concurrenten) het antwoord op hun vraag hebt.

Een zoekfunctie is vooral voor bezoekers die weten waar zij op zoek naar zijn. Zij hebben specifieke keywords (zoekopdrachten) in gedachten en willen nu gaan kijken of jij er content over hebt.

Als je een overzichtelijke website hebt met een kleine navigatie en met niet al te veel content zullen je bezoekers waarschijnlijk ook zonder zoekfunctie vinden waar zij op zoek naar zijn.

Maar als je bijvoorbeeld een weblog hebt met allerlei artikelen over specifieke onderwerpen is het zeker fijn als een zoekfunctie de meest relevante artikelen voor je bezoekers kan filteren.

En als je een webshop hebt met daarop allerlei verschillende producten is een zoekbalk voor het snelle vinden van een specifiek product zeker erg nuttig.

Ook als je een weblog hebt met een aantal artikelen over specifieke onderwerpen is het zeker fijn als een zoekfunctie de meest relevante artikelen voor je bezoekers kan filteren.

Waar moet mijn zoekfunctie staan?

Nu moet je alleen nog ervoor zorgen dat je bezoekers van je mooie functie af weten. Niet alleen jouw content maar ook jouw zoekfunctie moet goed vindbaar zijn. Stel je zelf even de vraag:

Waar zou jij een zoekfunctie verwachten?
Links boven staat meestal jouw logo of bedrijfsnaam, vervolgens komt je navigatie en rechts aan het einde biedt je je bezoekers aan om je website direct i.p.v. via de navigatie te verkennen. Dit zie je ook op de meeste websites en webshops terug en dit is zeker geen toeval: Uit onderzoek blijkt dat de meeste bezoekers een zoekfunctie rechts boven op je website verwachten.

Als je een weblog hebt dan kan je zoekfunctie rechts naast je artikelen staan. Daarbij voeg je er extra waarde aan toe als je extra filter opties zoals categorie of datum aanbiedt:

Als je een wiki-achtige website hebt kan het handig zijn om gelijk op je homepage i.p.v. in je navigatie een brede zoekfunctie te plaatsen. Net zoals op de Google homepage bijvoorbeeld.

Hoe maak ik mijn zoekfunctie extra goed zichtbaar?

Het antwoord is: Door het loep symbooltje! Heel typisch en direct herkenbaar. Vaak staat er al in licht grijs het woord “Zoeken” o.i.d. bij om duidelijk te maken waar de witte balk voor bedoeld is.

Indien je bezoekers niet alleen met zoekwoorden maar ook met voicesearch of afbeeldingen kunnen zoeken, kunnen er zelfs nog twee plaatjes bij. Laten we spieken hoe zoek-reus Google dit oplost:

zoeken via google

De grootte is toch wel bepalend

Let hier ook op de grootte van je zoekbalk. Als hij in je navigatie wordt geplaatst kan te groot (groter dan de rest van je navigatie) snel als lelijk worden waargenomen. Als hij te klein is kunnen je bezoekers maar met moeite lezen wat zij er in typen en wordt er toch geen gebruik van gemaakt.

Indien hij op zich goed op je desktop past maar niet op je mobile versie van jouw website, maak er dan een interactie van en vergroot hem zodra er op wordt klikt. 

En toch: Een zoekfunctie is maar de kers op de taart …

We zien dat een keurig ingerichte zoekfunctie de ervaring op je website makkelijk kan verbeteren. En toch moeten we niet vergeten dat het in eerste instantie gaat om goede en goed gestructureerde content. Niet alleen je bezoekers maar ook zoekmachines zoals Google moeten je website content makkelijk kunnen vinden en goed in kunnen schatten. De focus moet dus altijd ook op je rationele, overzichtelijke structuur van je website en teksten liggen. Wanneer je niet zeker bent of je website geschikt is voor zoekmachines, laat dan een (freelance) SEO Expert er naar kijken. Op die manier haal je het meest uit je website.

Previous Post