Waarom is content zo belangrijk voor seo?
Omdat dit het eerste artikel op onze blog is leek het me een leuk idee om deze te wijden aan de uitspraak “Content is king”.
In de wereld van de zoekmachine optimalisatie en online marketing is dit een zeer bekende term.
Natuurlijk is dit niet zonder reden!
De reden waarom deze uitspraak door veel internet marketeers word gebruikt is eigenlijk heel simpel: Door gebruik te maken van teksten op je eigen website word je voor bezoekers een stuk interessanter.
Het doel is dan wel om jouw bezoeker van nuttige informatie te voorzien.
Hiermee laat je ten slotte zien dat jij “de expert” bent in jouw vakgebied!
Ook voor het bekende “linkjes bouwen” werkt content een stuk beter dan gewoonweg honderden platte links te plaatsen (zonder dat daar een verhaal omheen staat).
Dit is dan ook de reden dat je veel leest over “waarom content zo belangrijk is”.
Maar er zijn meer redenen waarom Content (inhoud) goed werkt
Zowel op jouw eigen website als op andere plekken op het internet werkt nuttige informatie goed.
Hieronder lees je een opsomming van 3 redenen waarom dit zo is.
1. Je laat zien dat je kennis van zaken hebt.
Wat een klant of bezoeker moet weten is dat je weet waar je over praat.
Dit kan je goed laten zien door informatieve teksten te schrijven waarin jij laat blijken dat je kennis hebt van hetgeen waar je over praat.
Ook is dit gelijk het begin van het opbouwen van een band tussen jouwzelf en je bezoeker (of potentiële klant!).
2. Externe, goed geschreven, content zorgt voor verwijzingen en autoriteit.
Als je jezelf al wat hebt geïnformeerd op het gebied van online vindbaarheid ben je waarschijnlijk de term “linkbuilding” al een paar keer tegen gekomen.
Wat hiermee word bedoel is dat je op andere plekken op het internet verwijzingen naar jouw eigen website gecreëerd worden.
Als deze verwijzingen worden omringd met goede inhoud werkt dat beter dat wanneer er alleen een losse link staat.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat wanneer iemand één van die extern geplaatste artikelen leest het eerste contact al is geweest.
Wanneer de tekst dus interessant is heb je een stuk meer kans dat de bezoeker klikt op een link die in de tekst is verwerkt.
Als je het eerste stukje vertrouwen al voor die tijd hebt opgebouwd zie je dat bezoekers ook de informatie leest waarnaar word verwezen in het artikel (mits deze relevant is aan het onderwerp natuurlijk).
3. Zoekmachines houden van content!
Wat ook zeker een fijn effect is van het schrijven van teksten is dat dit, zoals ik al in het kort hierboven heb geschreven, een positief effect heeft op jouw positie in de zoekmachines.
Maar waarom is dat eigenlijk?
Een zoekmachine geeft als het ware punten aan alle websites die zij hebben opgenomen.
Hoe meer punten een website heeft hoe hoger deze in de resultaten naar boven komt.
Het geven van deze punten worden door machines gegeven en deze machines hebben gegevens nodig.
Hoe meer gegevens (Content) er dus te vinden is hoe beter een zoekmachine kan beslissen waar jij moet komen te staan in hun resultaten.
Natuurlijk komt er nog meer bij kijken
Hoewel het beter vindbaar worden uit veel meer delen bestaat is informatie toch één van de belangrijkste factoren.
Van tijd tot tijd zal ik jou ook van informatie gaan voorzien over een aantal andere factoren maar voor nu hou ik het even bij de “content”.
Punten waar je goed op moet letten bij het schrijven van (informatieve) artikelen.
Wanneer je het besluit hebt genomen om zelf actief te gaan beginnen met het schrijven van artikelen zijn er een aantal punten waar je op moet letten.
Hieronder zal ik in het kort een aantal van de belangrijkste punten op een rijtje zetten:
1. Zorg dat jouw teksten zijn geschreven voor je bezoekers
Omdat het in eerste instantie om jouw bezoekers gaat is het belangrijk dat het wel zo geschreven is dat diegene die het leest het goed kan begrijpen.
Hoewel de verleiding bestaat om teksten speciaal voor de zoekmachines te gaan schrijven om zo snel en hoog mogelijk in hun resultaten te komen wil ik je toch op het hart drukken dit niet te doen!
De reden hiervoor is als volgt: zoekmachines zijn tegenwoordig slim!
Dit betekend dat het “voor de gek houden” op dit moment steeds slechter gaat werken.
Ook komt het niet te goede van de relatie die je met jouw lezers op wilt bouwen.
Zoals eerder geschreven is het bouwen van vertrouwen een belangrijk punt.
Dit vertrouwen ga je niet krijgen wanneer je teksten schrijft die voor machines bedoelt zijn!
2. Schrijf informatieve teksten
Of je nu aan het schrijven bent voor jouw bezoekers op je eigen website of voor het aantrekken van nieuwe bezoekers, het is erg belangrijk dat je informatie schrijft waar je bezoekers iets aan hebben.
Elke keer als iemand een tekst van jouw leest heeft deze persoon daar tijd voor vrij gemaakt!
Hoewel het zo kan zijn dat iemand uit verveling gewoon wat in typt en begint met lezen zal dit meestal niet het geval zijn.
Wanneer iemand op internet begint te lezen is diegene vaak opzoek naar iets.
Dit “iets” is in de meeste gevallen of informatie ofwel een product.
Gezien we het hier hebben over het schrijven van content is het dus belangrijk dat jouw focus ligt op het schrijven van, nuttige, informatie.
Dit zorgt ervoor dat jouw bezoeker of nieuwe klant niet gelijk teleurgesteld word zodra hij of zij jouw tekst gaat lezen.
3. Let op je spelling en zinsopbouw!
Als je voor “echte mensen” aan het schrijven bent is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de zinsopbouw en spelling goed is.
Wanneer je spelfouten maakt in de teksten die je schrijft word het een stuk moeilijker voor de lezer om jou serieus te nemen.
Ook de zinsopbouw is iets waar je goed op moet letten.
Hoewel je waarschijnlijk wel een bepaalde doelgroep in gedachte hebt is het op internet goed mogelijk dat er lezers buiten deze doelgroep op jouw website terecht komen.
Natuurlijk zijn er teksten waarin veel gebruik word gemaakt van technische termen van vakjargon.
Als de tekst dit nodig heeft moet je deze ook vooral erin zetten, maar zorg wel dat de zinnen eromheen voor de doorsnee mens ook nog te begrijpen zijn.
4. Zorg ook voor een duidelijke opbouw
Met het oog op het schrijven voor bezoekers is het aan te raden dat je een bepaalde opbouw in je teksten hebt.
Zeker bij de wat langere teksten kan dit ervoor zorgen dat jouw bezoeker het een stuk aangenamer vind om te lezen.
Om je wat op weg te helpen zal ik heb een klein stappenplan gemaakt die je kan gebruiken als richtlijn voor het opzetten van nieuwe artikelen op jouw eigen website en voor andere plaatsen op het internet.
Het stappenplan - Hoe begin je met het schrijven van “content”?
Stap 1 – Het idee
Allereerst is het belangrijk dat je een duidelijk idee hebt waarover je wilt gaan schrijven.
Dit zorgt ervoor dat je niet zomaar een algemeen artikel schrijft maar iets wat gemaakt is om te voorzien in een bepaalde behoefte.
Stap 2 – De inhoud
Hiermee bedoel ik dat je een duidelijke opbouw moet bedenken voordat je begint met schrijven.
Je zou dit kunnen zien als een soort sub-onderwerpen waardoor jouw tekst een stuk overzichtelijker word.
Stap 3 – Onderzoek (indien nodig)
Als je een artikel gaat schrijven over een bepaald onderwerp is het belangrijk dat de feiten kloppen.
Wanneer je als expert wil laten zien dat je te vertrouwen bent is dit iets wat je zeker niet over het hoofd mag zien.
Zorg er daarom voor dat je onderzoek doet waar dit nodig is!
Als je dan toch bezig bent schrijf dan gelijk je bronnen op om dit later in jouw artikel te verwerken.
Stap 4 – Het concept
Het is nu tijd om te gaan schrijven!
Focus niet teveel op de details, opmaak en spelling want dit kan jouw creatieve uitbarsting belemmeren.
Schrijf gewoon op wat er in je opkomt en ga hiermee door totdat je helemaal leeg bent.
Stap 5- Opschonen
Omdat je tijdens stap 4 in het wilde weg bent gaan schrijven is het nu zaak dat je jouw tekst naleest en alle niet relevante delen eruit haalt.
Het is namelijk goed mogelijk dat je zo op dreef was dat je tussendoor eigenlijk wat uit de bocht bent gevlogen.
Stap 6 – De controle
Wanneer je ervan bent overtuigt dat jouw tekst het idee van punt 1 goed verwoord is het tijd om te beginnen met het afronden.
Ga een paar keer door je eigen tekst heen en wees er zeker van dat er geen spellingsfouten in zitten en de zinsopbouw klopt.
Stap 7 – De opmaak
Nu alle informatie goed op papier staat is het tijd om de boel wat op te leuken.
Vaak begin ik zelf eerst met het opmaken van de tussen koppen en, op de plekken waar dit wat toevoegt, bepaalde delen dikgedrukt of cursief maken.
Ook kan je zoeken op internet naar relevante afbeeldingen (of eigen beeld materiaal).
(zorg er wel voor dat er geen gebruiksrechten zitten op de afbeeldingen dit je gaat gebruiken!).
Stap 8 – Eindcontrole
Als alles klaar is raad ik aan om jouw pas geschreven tekst nog even een paar keer goed door te lezen.
Ook kan het helpen om het even een dag later op te pakken en er met een frisse blik opnieuw naar te kijken.
Mocht je er behoefte aan hebben kan je ook aan een vriend of collega vragen om te kijken of je misschien wat over het hoofd hebt gezien.
Veel succes met schrijven!
Mocht je advies nodig hebben of het schrijven van content willen uitbesteden kan je contact met ons op nemen via het formulier op onze contactpagina.